Vroeger was het besturen van een auto best ingewikkeld. Alleen het starten was al
een uitdaging op zich. De kans dat je een elleboog, of één of ander bot in je arm
brak was bij het aanzwengelen van je auto best groot. Als je uiteindelijk de motor
draaiende had dan was het besturen, voor wat door moest gaan voor een automobiel,
misschien nog wel het lastigst. Je had vier pedalen, meerdere hendels om te koppelen,
ontkoppelen en te schakelen en omdat je op massieve wielen reed en minimaal een meter
boven de grond zat was de wegligging, laten we zeggen, beperkt. Door de jaren heen
is dit allemaal veranderd. Je hebt nu nog maar drie pedalen en voor de mensen die
het daar nog steeds erg lastig mee hebben (of uitermate lui zijn) is dit zelfs terug
gebracht tot twee en wat betreft het aantal hendels om je auto in beweging te krijgen
is dit ook terug gebracht tot één pook, of twee flippers achter het stuur.
Formule 1 coureurs hadden het ook relatief makkelijk de laatste jaren. Al zouden
wij – de gewone man op de hoek – niet eens weg kunnen rijden met een formule 1 auto,
maar dat terzijde. Geoefende coureurs hadden niet al te veel zorgen in de cockpit
van een formule 1
bolide. Ze waren hier door de jaren heen voor opgeleid. Je had wat knoppen voor het veranderen van de rembalans, en het aanpassen van het differentieel, nog wat knoppen om de benzinemix aan te passen en flippers achter het stuur om te schakelen. Aankomend seizoen gaat dit veranderen, F1-coureurs gaan het moeilijk krijgen door de ingewikkelde bediening van allerhande mechanismen - om zodoende de show te verbeteren voor defans - via knopjes op het stuur. In het bijzonder als het gaat om de complexe bediening van de beweegbare achtervelugel en het opladen van het KERS-systeem.
Zo gaf zelfs tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso aan dat hij zich zorgen maakt over de complexiteit van de bediening van deze nieuwe gadgets. Zo langzamerhand begint het stuur van een formule 1 auto een grote gelijkenis te vertonen met de controller van je Play Station. Want net zoals bij je Play Station wordt het steeds belangrijker om op het juiste moment, de juiste knopjes, in de juiste volgorde in te drukken om het maximale uit de auto te halen. Kortom, de coureurs die de intelligentie hebben om te multitasken gaan hier zeer zeker baat bij hebben aankomend formule 1 seizoen en in het bijzonder tijdens de eerste wedstrijden wanneer de coureurs hier nog optimaal aan gewend zijn. Deze zienswijze wordt bevestigd door Gary Paffet – F1 testcoureur van McLaren: "De eerste maal in de simulator druk je op de KERS knop, het vleugel knopje, je vergeet te schakelen, je drukt op limiter en uiteindelijk spin je van de baan… Je hebt domweg niet de tijd om het allemaal tegelijk te doen, het is uitermate ingewikkeld”
Formule 1 wordt volgens de kenners spannend dit jaar, maar of dit komt door een zeer competitief veld is nog maar de vraag.